Wist je dat emoties ons gezond maken? De manier waarop je reageert op de expressies en emoties van uw kind kan een grote bijdrage leveren aan de gezondheid en geluk voor de rest van zijn leven.

Gebottelde gevoelens kunnen leiden tot een diepgaand gevoel van eenzaamheid (“Niemand begrijpt mij en Niemand geeft om mij”) of zelfs tot hysterische uitbarstingen (denk aan drama-koningin of iemand die lessen in woedebeheersing nodig heeft). Kinderen wiens woorden van angst en frustratie herhaaldelijk tot zwijgen worden gebracht, kunnen emotioneel losgeslagen opgroeien (zoals de man die snauwt: “Ik ben NIET boos!”, zich er totaal niet van bewust dat de aderen uit zijn voorhoofd knallen).

Aan de andere kant, als we “een goede schreeuw” hebben voelen en denken we beter. Het uiten van woede met een goede schreeuw of het slaan van een kussen kan onze bloeddruk verlagen en ons helpen om te herstellen, te vergeven en verder te gaan. Er is zelfs aangetoond dat lachen en tranen het immuunsysteem versterken en ziekten helpen genezen.

Kinderen wiens gevoelens liefdevol worden erkend tijdens de peuterjaren groeien emotioneel op de juiste manier op. Ze weten hoe ze hun vrienden om hulp moeten vragen en hoe ze anderen in nood moeten ondersteunen. Ze zoeken gezonde relaties, vermijden pestkoppen en kiezen vertrouwenspersonen en levenspartners die attent en aardig zijn. Maar hoe kan je nou jouw peuter helpen bij het uitdrukken van zijn gevoelens?

Jonge peuters (12-24 maanden)
Een goede manier om voor uw peuter te leren om zijn gevoelens te uiten is bijvoorbeeld: Als ze boos zijn, om dan je voeten te stampen of je handen te klappen en je hoofd krachtig nee te schudden en hiermee te leren om “Nee” te zeggen.

Kleuters (2-4 jaar oud)
Als je kleuter rustig is, laat hem dan verschillende gezichtsuitdrukkingen oefenen: “Laat me je gelukkige gezicht zien… of je droevige gezicht… je gekke gezicht.”, Wijs bijvoorbeeld een foto’s in boeken aan en zeg: “Kijk naar die droevige baby. Hoe zie jij eruit als je verdrietig bent?” Knip foto’s uit tijdschriften van mensen die emoties tonen en zet ze op kartonnen kaarten of in een klein “gevoelens boekje.” Wijs de gezichtsuitdrukkingen aan, zodat ze kunnen zien wat je bedoelt: “Als ik boos word, worden mijn ogen klein en mijn mond wordt zo strak.”

Leer je kind de woorden te gebruiken als ze van streek zijn. Gebruik foto’s in het “gevoelensboek” als uitgangspunt. Vraag: “Hoe voelt die jongen zich? Waarom is dat meisje verdrietig?” Verrijk de woordenschat van je kind door andere woorden te gebruiken. Voor “gek” kun je bijvoorbeeld ook gebruiken: boos, woedend, nijdig, kokend, roodgloeiend, enz.

Verbazingwekkend genoeg, hoe meer u deze eenvoudige stappen oefent, hoe sneller uw kind zijn emotionele uitbarstingen onder controle krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *